Veelgestelde vragen over de app

App tijdlijn

Waarom is Before you leave ontwikkeld?

Gelukkig oud worden, dat willen we allemaal. Het leven is eindig, maar je kúnt het doorgeven. Dat is wat coöperatie DELA bezighoudt. Vele mensen willen dingen over zichzelf vastleggen voor hun geliefden en/of zingen weten van hun geliefden. Nu het nog kan. De vraag is: hoe doe je dat? Waar haal je de tijd, moed en inspiratie vandaan? Deze vragen leidde tot Before you leave. De app is een gratis service van coöperatie DELA, voor iedereen die een/zijn/haar leven wil doorgeven. Je bepaalt zelf of je enkel de vragen gebruikt, of dat je een verhaal wilt vastleggen en/of delen met jouw groepje van uitgenodigde familieleden en vrienden. Zowel Before you leave als DELA zien (en gebruiken dus) NIET wat er in de app wordt vastgelegd. Het is helemaal jouw/jullie plek en jouw tekst, audio- en beeldmateriaal.

Waarom zou ik Before you leave willen gebruiken?

Met deze app kun je herinneringen ophalen en als je wilt ook vastleggen. Je krijgt vragen van ons, zodat je (soms moeilijke) onderwerpen kunt aansnijden. Onderwerpen waar je het graag over wilt hebben, maar waar je zelf misschien niet op was gekomen. Of waarover je uit jezelf niet durft te beginnen. Zie het als een inspiratiebron of een stok achter de deur. Je kunt de app alleen of samen met andere familieleden en vrienden vullen. Allemaal vanuit je eigen telefoon of tablet. Op jouw moment en plaats. Je kunt dingen voor jezelf opslaan of delen met andere dierbaren in jouw groep. Iedereen mag de app gratis downloaden uit de Appstore en Playstore. Je hoeft dus geen lid te zijn van de coöperatie om Before you leave te gebruiken.

Wat doet Before you leave wat Facebook en What's App niet doen?

Net als in Facebook en What’s App kun je in Before you leave beeld en tekst uitwisselen met mensen die je hiertoe uitnodigt. Before You Leave biedt daarnaast suggesties voor het soort berichten dat mooi kan zijn om te delen. Je hebt zelf de keus of het bericht dat op de tijdlijn komt, ook zichtbaar is voor de andere groepsleden. Bovendien kun je de informatie uit je tijdlijn in een handomdraai in een fysiek herinneringenboek of herinneringenalbum overzetten, of er een uitgebreide online herinneringenpagina van maken.

Hoe zijn de vragen binnen de app tot stand gekomen?

Voor het samenstellen van de juiste mix aan vragen hebben wij een aantal experts betrokken:

* Rob Bruntink van Morbidee en palliatievezorg.nl
* Frauke Diesveld van Standby Thuiszorg
* Ciska Roth, Dorette de Haas en Irma van Balkom van Netwerk Palliatieve Zorg
* Door Vonk van Helen Dowling Instituut
* Alwin Bakker als ervaringsdeskundige

Zit er een limiet aan data-opslag in Before you leave?

Before you leave is een startend initiatief. Wij willen onze ingekochte data op een solidaire manier verdelen. Daarom zullen we testen hoeveel data de meeste mensen gemiddeld nodig hebben en dit op basis van fair use policy verder bekijken.

Blijft alles wat ik opsla bewaard binnen Before you leave?

Zolang het account actief is én onze app bestaat zal de data opgeslagen blijven. Mocht hierin iets veranderen dan zullen wij de gebruikers tijdig hierover informeren.

Is alles wat ik opsla veilig in de app?

Ja. Alles wat je opslaat komt in een beveiligde cloud terecht. Before you leave en DELA kunnen niet zien wat jij hebt opgeslagen. Het enige wat wij bij kunnen houden is hoe de app gebruikt wordt (hoeveel gebruikers heeft de app etc.) om met die gegevens de app te kunnen verbeteren.

Op welke apparaten kan ik Before you leave gebruiken?

Op je telefoon en op je tablet. Before you leave is beschikbaar via Android en iOS. De app is gebouwd voor op de telefoon, maar op een tablet werkt ie ook prima.

Heb ik een account nodig om Before you leave te gebruiken?

Nee, een account is pas nodig als je in de app antwoord wilt geven op vragen. Voor een account vragen we je e-mailadres, een wachtwoord en je voornaam. Dat is nodig om het gebruik veilig te maken. Maar ook om jou en je dierbaren bij je voornaam aan te kunnen spreken in de app.

Gebruik je de app met meerdere mensen samen of kun je het ook alleen doen?

Jij hebt de keuze: je kunt de app alleen gebruiken óf ook familie en vrienden toevoegen. We hebben deze optie toegevoegd omdat het mooi kan zijn om te lezen wat een broer of zus bijvoorbeeld met je ouder heeft besproken. Of de foto’s te zien die andere naasten gemaakt hebben. Je kunt zoveel vrienden en familie toevoegen als je samen fijn vindt. Je kunt om vragen stellen aan 1) JEZELF, voor jouw geliefden. Over wie je bent, wat je hebt meegemaakt en hoe je over dingen denkt. OF 2) EEN GELIEFDE (je partner, vader, moeder, enz.) voor als diegene er ooit niet meer is. Iedereen mag de app gratis downloaden uit de Appstore en Playstore. Je hoeft dus geen lid te zijn van de coöperatie om Before you leave te gebruiken.

Heb ik internet nodig om de Before you leave app te gebruiken?

Ja. Je kunt wel alles wat je al opgeslagen hebt bekijken zonder internet. Maar je kunt zo geen nieuwe herinneringen toevoegen, geen vragen bekijken en de chat werkt ook niet.

Kan ik alles wat ik heb opgeslagen downloaden of exporteren zodat ik het buiten de app kan opslaan?

Je kunt je data niet automatisch downloaden. Ook hier kijken we weer op basis van gebruikerservaringen of er behoefte aan is. We testen bijvoorbeeld de interesse in en de technische mogelijkheden van het omzetten van alle opgeslagen herinneringen in de app naar een pdf, een upload naar jouw Dropbox, een (online) herinneringenboek. Je vindt deze opties in de app onder de menu-knop ‘Meer’.

Ik heb een vraag, tip, compliment of klacht, waar kan ik terecht?

Je kunt contact met ons opnemen via ons telefoonnummer: 088 33 52 075 of via ons e-mailadres info@beforeyouleave.nl. Als je een review over de app wil schrijven dan kun je die plaatsen op beforeyouleave.nl.

Wat kost het?

Niks. Iedereen mag de app gratis downloaden uit de Appstore en Playstore. Je hoeft dus geen lid te zijn van de coöperatie om Before you leave te gebruiken.

Wil je geen gebruik meer maken van de Before you leave app?

Dan raden wij je aan om je account in de app te verwijderen en pas daarna de app zelf van je smartphone te verwijderen. Je ingevoerde contactgegevens worden dan namelijk gewist. Je verwijdert je account op deze manier: Profiel -> Verwijderen account (onder het kopje ‘Account’)

Hoe kan het dat mijn verificatiecode niet werkt (voor Android-telefoons)?

Als de app om de verificatiecode vraagt, moet je die ophalen via een e-mail in je inbox. Het is belangrijk dat je de app dan naar de achtergrond brengt met de Home/Thuis-knop op je toestel. Als je dan namelijk terugkeert in de app, zie je meteen weer de chat en kun je daarin direct de code intypen/plakken (zie foto). Dus niet: op de Back/Terug-knop klikken om naar je inbox te gaan, want zo sluit je de app. Bij terugkeer in de app kom je dan in het inlogscherm (weer buiten de app) uit. De app zal dan weer een nieuwe verificatiecode genereren.
Android telefoon

verificatiecode android